Home   |   Mapa stránek
Vyhledej  
News|
  • O společnosti
    • Kdo jsme
    • Management
    • Hodnoty společnosti
    • Obchodní údaje
    • Naši partneři
    • Napsali o nás
  • Produkty a služby
    • Pojištění pohledávek
      • Popis produktu
      • Poskytované služby
    • Pojištění záruk
      • Popis produktu
      • Poskytované služby
    • Firemní pojištění
      • Druhy pojištění
      • Poskytované služby
  • Kariéra
  • Kontakt
 

--

--
Vstup pro klienty:

Přihlašovací jméno:
Heslo:

přidat k oblíbeným
Produkty a služby > Pojištění pohledávek > Popis produktu

Popis produktu

 

Úvod
Předmět pojištění
Pojištěná rizika
Země k pojištění
Struktura pojistitelného obratu
Spoluúčast
Pojistné
Poplatky
Hlášení obratu, fakturace
Schéma principu pojištění
Všeobecné výluky z pojištění
Specifická připojištění
Výhody pojištění pohledávek

 

 

Úvod

Prodej zboží nebo poskytování služeb na tuzemském i zahraničním trhu formou dodavatelského úvěru s odloženou splatností představuje obvyklý způsob platby v případě většiny uzavíraných kontraktů a je jedním z klíčových faktorů zachování konkurenschopnosti a dalšího růstu každé společnosti.

Pojištění pohledávek z obchodního styku (credit insurance) ošetřuje rizika nezaplacení za dodávku zboží nebo služeb z důvodu platební neschopnosti nebo platební nevůle ze strany odběratele, a to za zlomek hodnoty pohledávky, kterým je pojistné.

Úvěrové pojištění představuje komplex služeb spočívající zejména v předcházení vzniku škod díky trvalému a kvalitními monitoringu odběratelů ze strany pojistitele, v účinném vymáhání dlužných pohledávek s globálním pokrytím a v eliminaci ztrát při vzniku škody.

V ekonomickém prostředí, ve kterém se saldo otevřených pohledávek běžně pohybuje až na úrovni 35 i více procent celkového majetku firmy, je pojištění pohledávek nejen efektivním finančním nástrojem pro řízení struktury aktiv a pasiv či firemního cash-flow, ale i důležitým způsobem ochrany podstatné části majetku podniku.

Pojištění pohledávek je v neposlední řadě také standardním ekonomickým nástrojem pro zvýšení bonity a důvěryhodnosti firmy ve vztahu k jejím finančním partnerům – banky, faktoringové a leasingové společnosti.

 

nahoru

 

Předmět pojištění

Předmětem pojištění jsou pohledávky z obchodního styku za tuzemskými i zahraničními odběrateli, které jsou řádně vyfakturované a právně podložené, v CZK nebo v cizí měně.

Z pojištění jsou vyloučeny
pohledávky „ve skupině“ (§ 66a obchodního zákoníku), pohledávky za fyzickými osobami – nepodnikateli a pohledávky za veřejnoprávními subjekty, vůči kterým nemůže být zahájeno insolvenční řízení (vláda, místní správa atp.).

Pojištění pohledávek je obvykle realizováno formou rámcové pojistné smlouvy, na základě které jsou do pojistného programu zařazeni vybraní odběratelé klienta nebo portfolio veškerých pojistitelných odběratelů společnosti.

V individuálních případech lze pojistit i
jednotlivého odběratele.

Pojistit lze jak
opakující se dodávky zboží nebo služeb, tak zákazníka s jednorázovým odběrem.

Do pojistného programu lze jako tzv.
soupojištěné subjekty zařadit i společnosti klienta ve skupině registrované v tuzemsku i v zahraničí a pojištění rozšířit o pohledávky za jejich odběrateli.

V
 průběhu trvání rámcové pojistné smlouvy lze kdykoli do pojištění přiřazovat další odběratele či měnit úvěrové limity na ně.

Pojištění se obvykle vztahuje i na
náklady spojené s vymáháním, které jsou pojištěny v obdobném poměru, jako pohledávka.

Pojistná smlouva je obvykle sjednána na dobu ne
určitou, s pojistným obdobím v délce trvání 12 měsíců a s automatickou obnovou, pokud není jednou ze smluvních stran vypovězena ve výpovědní lhůtě nejpozději 2 měsíce (6 týdnů) před uplynutím daného pojistného období.

 

nahoru

 

 

Pojištěná rizika

A/ Stav platební nevůle

Částečné nebo celkové neuhrazení pohledávky v okamžiku uplynutí karenční lhůty stanovené v pojistné smlouvě.

Karenční lhůta je obvykle určena v rozmezí 5 – 6 měsíců od data původní splatnosti pohledávky nebo od data jejího nahlášení pojistiteli jako pohledávky v prodlení, a to v závislosti na zemi odběratele. V případě rizikových teritorií může být karenční lhůta i delší.


B/ Stav platební neschopnosti

  • prohlášení konkursu na majetek dlužníka, pokud byly pohledávky přihlášeny do konkursního řízení nebo jeho zamítnutí pro nedostatek majetku dlužníka
  • soudní usnesení o povolení vyrovnání mezi dlužníkem a věřiteli, pokud byly pohledávky do vyrovnání zahrnuty

  • uskutečnění mimosoudní likvidace nebo kvótového vyrovnání se všemi věřiteli

  • soudní usnesení o nucené správě dlužníka ve prospěch věřitelů či jiné obdobné řízení

  • pravomocné usnesení o likvidaci dlužníka, uskutečnění exekučního řízení

  • ztráta právní subjektivity nebo ztráta či omezení způsobilosti k právním úkonům dlužníka

  • pokud výkonem jiného soudním rozhodnutí nebyla pohledávka uhrazena

  • jiné skutečnosti, kterým zahraniční legislativa přiznává důsledky stejného nebo obdobného významu

 

nahoru

 

 

Země k pojištění

  • Česká republika

  • země Evropské unie

  • ostatní svět

Obecně lze říci, že je možno pojistit odběratele z jakékoli země, pokud představuje akceptovatelné politické riziko.

Problematické oblasti typu některých států Latinské Ameriky (Kuba, Venezuela) či vybraných zemí bývalé východní Evropy či států Afriky lze pojistit pouze za specifických podmínek, v některých případech ovšem mohou být takováto teritoria zcela nepojistitelná. 

 

nahoru

 

 

Struktura pojistitelného obratu

Pojistitelný obrat (nebo jeho převažující část) je vždy tvořen odběrateli, z nichž každý má pojistitelem přidělen vlastní úvěrový limit – specifikovaní odběratelé.

Menší část pojistitelného obratu může být tvořena odběrateli bez uvedení jejich identifikace, bez prověřování a bez udělení konkrétního úvěrového limitu pojistitelem –
nespecifikovaní odběratelé. Jedná se o menší odběratele, vůči kterým nedochází k tak výrazné angažovanost z titulu otevřených pohledávek.


A/ Specifikovaní (jmenovití) odběratelé


Specifikovaný odběratel může být zařazen do pojištění pouze za předpokladu provedení jeho kreditní analýzy pojistitelem a po přidělení konkrétního úvěrového limitu. Úvěrový limit odpovídá maximálnímu objemu kumulovaného salda otevřených pohledávek, který může v průběhu trvání pojištění vůči specifikovanému odběrateli vzniknout a jenž je krytý uzavřeným pojištěním.

 

Při navrhování správné výše limitu se vychází z dosavadních zkušeností a smluvních platebních podmínek dohodnutých s daným odběratelem a dále pak z očekávané skutečnosti pro sjednané pojistné období (obvykle v délce trvání dvanácti měsíců).

 

V rámci úvěrového limitu jsou pojištěny vždy nejstarší pohledávky vzniklé od počátku pojištění. Případné pohledávky překračující úvěrový limit vstupují do pojištění až uvolněním limitu v důsledku splacení pohledávek, které jim časově předcházely. Úvěrový limit je tedy obvykle revolvingového charakteru.

 

Hranici úvěrového limitu lze kdykoli v průběhu trvání pojištění upravit s ohledem na konkrétní vývoj dodavatelsko-odběratelských vztahů klienta s daným obchodním partnerem.

 

Část otevřených pohledávek za specifikovaným odběratelem, která přesahuje udělený úvěrový limit (ať už z důvodu nesprávného požadavku na jeho výši nebo při jeho redukci ze strany pojistitele), není kryta uzavřeným pojištěním. Případné riziko nepojištěné části je plně na straně klienta.

 

Odběratel s konkrétním úvěrovým limitem je pojistitelem trvale monitorován, v případě zvýšení rizika (negativní změny v jeho ekonomické situaci, platební morálce, majetkové struktuře atp.) je klient o této skutečnosti okamžitě informován.

 

Každý úvěrový limit je obvykle udělen na dobu neurčitou a platí až do případných změn, jeho redukce či zrušení ze strany pojistitele.


B/ Nespecifikovaní (nejmenovití) odběratelé

 

Nespecifikovaného odběratele si do pojištění zařazuje sám klient aniž by o této skutečnosti musel pojistitele jakkoli informovat.

 

Obvykle je možno odběratele zařadit do pojištění na základě vlastní a v pojistné smlouvě přesně definované platební zkušenosti klienta s daným odběratelem nebo na základě kreditní informace vystavené agenturou akceptovanou pojistitelem, bez negativní informace a s doporučeným limitem.

 

Na nespecifikovaného odběratele není stanovován individuální úvěrový limit pojistitelem a takovýto odběratel není pojistitelem monitorován.

 

Saldo otevřených pohledávek za nespecifikovaným odběratelem nesmí překročit výši nejmenovitého úvěrového limitu paušálně stanoveného pro tento typ odběratelů (Blind cover / Discretionary credit limit). 

 

nahoru

 

 

Spoluúčast

Spoluúčast (franšíza) je dohodnutá peněžní částka, kterou se pojištěný podílí na pojistné události. Spoluúčast pojištěného je vyjádřena procentní sazbou z výše pojištěné pohledávky. O hodnotu spoluúčasti se snižuje částka pojistného plnění v případě vzniku škodní události. Čím nižší spoluúčast, tím vyšší procentní krytí pojištěné pohledávky a kvalitnější pojištění.

Spoluúčast je stanovována individuálně a na základě rizika konkrétního obchodního případu, může se lišit v závislosti na typu odběratelů či pojistitelné zemi.

 

nahoru

 

 

Pojistné

Pojistitelé využívají dva základní modely výpočtu pojistného, a to buď na bázi obratu za určité období nebo na bázi salda pohledávek evidovaném k ultimu měsíce.

Výše pojistné sazby je stanovována individuálně a odráží riziko konkrétního obchodu (struktura odběratelů a převažující sektor jejich působení, teritoria, lhůta splatnosti vydávaných faktur, ztráty z minulých období z titulu defaultních pohledávek, úroveň řízení pohledávek a ošetření proti jejich nezaplacení ze strany klienta, výše jednotlivých kreditních limitů, celková výše pojišťovaného obratu, výše spoluúčasti atd.).

 

nahoru

 

 

Poplatky

Spolu s pojistným jako vyjádřením ceny pojištění jsou významnou složkou celkových nákladů klienta spojených s pojištěním poplatky za služby prováděné pojistitelem po dobu trvání pojištění.

Obvykle se jedná o jednorázový poplatek za prověření a udělení úvěrového limitu na každého pojištěného odběratele a o pravidelný poplatek za monitoring jednotlivých limitů.

Výše uvedených poplatků je stanovena buď sazebníkem pojistitele nebo je zakotvena přímo v pojistné smlouvě.

 

nahoru

 

 

Hlášení obratu, fakturace

Hlášení realizovaného pojistitelného obratu nebo salda a následná fakturace se obvykle provádí na měsíční bázi, ale možné jsou i konstrukce jiné, založené na předpokládaném ročním pojistitelném obratu, s platbou pojistného rovnoměrnými splátkami majícími formu zálohy a se závěrečným vyúčtováním po nahlášení skutečného pojistitelného obratu za pojistné období.

Poplatky za služby spojené s pojištěním jsou obvykle fakturovány měsíčně nebo čvrtletně.

 

nahoru

 

 

Schéma principu pojištění

Níže uvedené schéma je obecného charakteru, uvedené lhůty se mohou lišit v závislosti na jednotlivém pojistiteli či obchodním případu a mohou se pohybovat i mimo uvedená rozpětí.

 

Lhůta splatnosti dle faktury stanoví maximální dobu pro splatnost faktur udělovanou klientem svým pojištěným odběratelům.

Prodloužený termín splatnosti
je lhůta, která počíná dnem uplynutí původního data splatnosti pohledávky. Stanoví maximální dobu, po kterou má klient možnost řešit úhradu dlužné pohledávky dle svých standardních postupů (upomínky, prodloužení doby splatnosti v rámci stanovené lhůty atp.), aniž by o vzniku takovéto pohledávky musel informovat pojistitele a při zachování pojistného krytí.

Stav prodlení
nastává dnem uplynutí Prodlouženého termínu splatnosti nebo dnem ohlášení pohledávky pojistiteli jako pohledávky v prodlení ve smyslu podmínek pojistné smlouvy.

Karenční lhůta
je období, po které je defaultní pohledávka vymáhána. Tato lhůta počíná obvykle běžet buď dnem ohlášení dlužné pohledávky pojistiteli nebo od data původní splatnosti pohledávky.

P
ojistitel je oprávněn převzít vymáhání nebo vymáhání předat smluvní agentuře. Při řešení se však vždy postupuje ve spolupráci s klientem a na individuální bázi. V závislosti na pojistiteli a obchodním případu pohledávka obvykle zůstává v knihách klienta, konstrukce však může být i odlišná.

Veškeré částky vymožené po dobu trvání Karenční lhůty jsou připsány ve prospěch klienta jako pojištěného.

Výplata plnění
nastává po uplynutí Karenční lhůty nebo vyhlášením oficiální platební neschopnosti odběratele. Pojistitel vyplatí adekvátní pojistné plnění, pokud pohledávka nebo její část nebyla v Karenční lhůtě uhrazena nebo je důvodem oficiální platební neschopnost odběratele. Zákonný termín pro výplatu odškodnění je stanoven obdobím do tří měsíců po ukončení šetření škodní události, pojistitelé zpravidla deklarují provedení výplaty ve lhůtě kratší.

 

nahoru

 

 

Všeobecné výluky z pojištění

1. Politická rizika
  • nesplacení z důvodu státního zásahu nebo mimořádné politické situace (generální moratorium, válečné události či stav, občanská válka, dovozní nebo vývozní omezení, zrušení dovozních nebo vývozních licencí atp.)

2. Definované typy pohledávek
  • sporné pohledávky (zadržení plateb z důvodu např. reklamace, s výjimkou vyřešení smírem nebo soudem / rozhodcem ve prospěch klienta)
  • ztráty způsobené nedodržením smluvních podmínek kontraktu ze strany klienta
  • ztráty způsobené porušením povinnosti zajištění dovozních nebo vývozních licencí či jiných povolení, nelegální činnost

3. Příslušenství pohledávek
  • úroky z prodlení, sankce a náhrady škod
  • bankovní poplatky
  • ztráta, která je kryta jiným pojištěním (dvojí plnění)

 

nahoru

 

 

Specifická připojištění

V závislosti na pojistiteli a v individuálních obchodních případech lze dohodnout další specifické produkty a služby, např.

  • politická rizika
  • veřejnoprávní odběratelé
  • přírodní katastrofy
  • pojištění záloh na dodávky komodit a vyrobeného zboží – kryje riziko, pokud dodavatel nedodá zboží v souladu se smlouvou a nevrátí obdrženou zálohu
  • pojištění výrobních rizik – kryje riziko nákladů vynaložených dodavatelem na výrobu, pokud odběratel zruší objednanou zakázku nebo odmítne zakázku zrealizovanou v souladu s kontraktem převzít (pre-shipment)

  • pojištění kurzového rizika v rámci tendru – kryje riziko vývoje směnného kurzu v období mezi vyhlášením veřejné soutěže a uzavřením smlouvy

  • neoprávněné čerpání záruky

  • oprávněné čerpání záruky na základě politických rizik

  • krytí škodního nadměrku

  • krytí pohledávek za jednotlivým odběratelem - jednorázové i revolvingové platby týkající se projektů a investičních akcí (single risk)

  • pojištění pohledávek vzniklých před uzavřením pojistné smlouvy

 

nahoru

 

 

Výhody pojištění pohledávek

Tento typ pojištění by měl být nedílnou součástí interního řízení pohledávek (credit risk management) každé společnosti.

 

Základním smyslem pojištění pohledávek je především prevence a minimalizace ztrát.

 

1. Prevence
  • ohodnocení odběratele na vstupu
  • trvalý a kvalifikovaný monitoring odběratel
 
2. Minimalizace ztrát
  • účinné inkaso a vymáhání - zvýšení jistoty uhrazení dlužné pohledávky (síla, globální pokrytí, zkušenosti)
  • výplata odškodnění v případě nevymožení
 
Výhody pojištění pohledávek
  • ochrana proti nezaplacení poskytnutého dodavatelsko – odběratelského úvěru

  • optimalizace portfolia odběratelů

  • eliminace rizik při rozšiřování portfolia zákazníků

  • podpora růstu obratu a expanze na nové trhy

  • zabránění objemově významným ztrátám při zhroucení trhu v určitém teritoriu a jejich negativnímu dopadu do hospodaření společnosti

  • stabilizace firemního cash-flow

  • komplexní a kvalitní kreditní informace o stávajících i potencionálních odběratelích

  • přístup k rozsáhlým databázím tuzemských i zahraničních firem

  • trvalé a kvalifikované sledování finanční a nefinanční pozice pojištěných odběratelů

  • kvalifikované a efektivní vymáhání dlužných pohledávek s globálním pokrytím

  • možnost využití zkušeností pojistitele při řešení nepojištěných pohledávek, včetně jejich předání pojistiteli nebo smluvní agentuře k vymáhání

  • snížení potřeby dokumentárních akreditivů a obdobných finančních zajišťovacích instrumentů

  • jednoduchá administrativa a finančně nejvýhodnější nástroj pro ošetření rizik spojených s úhradou pohledávek

  • zvýšení úvěrové bonity pro financující ústavy a faktoringové společnosti

  • podpora důvěryhodnosti a dobrého jména společnosti ve vztahu k obchodním partnerům

 


nahoru